Jouw prijs vs. Wat betaalt de ander?

Vraag en aanbod – dat is wat onze economie kenmerkt. Als ondernemer heb je een aanbod. Dit staat tegenover de vraag vanuit de consument – even los of jij de vraag maakt vanwege iets geheel nieuws of dat de vraag naar wc papier al eeuwen groots is. Maar laten we eerlijk zijn, de kans is klein dat we € 100,00 betalen voor een pak dubbellaags toiletpapier met 24 rollen. Aan de andere kant word jij er ook niet gelukkig van als jij ze verkoopt voor € 1,00 en daardoor verlies lijdt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Vraag_en_aanbod.jpg

In een oud economieboek van mijn middelbare school stond een tekening vergelijkbaar met de afbeelding hiernaast. In het midden van vraag en aanbod zit de marktprijs als we kijken naar de hoeveelheden en de prijs. Het komt er wel altijd op neer, alhoewel ik er stiekem vanuit ga dat er inmiddels allerlei extra factoren aan toegevoegd zijn afhankelijk van de situatie. De lijnen zullen immers een stuk kleiner zijn als je bulkvoordeel hebt bij de inkoop of jij om één of andere reden overal korting op gaat geven.

Kijktip: Geef nooit korting, door Jos Burgers.


Het is daarentegen wel interessant om je eens af te vragen wat de ander voor je betalen wilt. Als ik bands en artiesten informatie geef over de acquisitie naar optredens – zeker bij nieuwe bands zonder een fanbase of andere trackrecord – is dat ook altijd de vraag die ik stel. Een onkostenvergoeding is het minste dat je als horeca onderneming kunt doen voor een band die live muziek ten gehore gaat brengen. Maar er zijn meerdere factoren, zoals licht en geluid, die vaak al ten laste komen voor de onderneming (klant in dit geval). De vraag is dan meer; wie komen er voor jou? Als jij weet dat er vijftig mensen komen en die zorgen voor een omzetstijging – dan mag je zeker een prijs vragen. Maar als er geen mensen op af komen en jij vroeg € 500,00, ben ik er vrij zeker van dat menig horeca onderneming of podium je niet meer graag zal boeken. Wordt je daarentegen gevraagd? Dan begin je dus al een basis op te bouwen en samen met die basis, ook je prijs! Laten we ook eerlijk zijn; als je als band een repertoire moet spelen dat de horeca onderneming of podium van je vraagt, is het gewoon een opdracht en dient daar een beloning tegenover te staan. Een ander voorbeeld buiten de muziek? Prima!
Een kunstenaar zal ook echt geen portret van mij schilderen voor zijn eigen exposure. Een Tom Cruise? Een Meryl Streep? Oké dan. Maar dan hebben we het ook echt niet over de discussie #tegendebakker. Voor de creatieve beroepen is dit bovenstaande bruikbaar, zeker bij eigen creaties. In andere sectoren kun je al veel vinden door middel van onderzoek. Zo zijn de gemiddelde prijzen van toiletpapier niet moeilijk te vinden; ongeacht welke print je erop wilt. Daardoor weet je ook dat mensen toch bijna nooit € 100,00 neerleggen voor een puppy print op wc papier, ondanks het leuke (of op zijn zachts gezegd vreemde) extraatje.

De moraal van dit verhaal? Ga op marktonderzoek! Een budgetcoach met een uurtarief van € 75,00 per uur die zich richt op bijstandsgerechtigden zal waarschijnlijk ook geen succes zijn…

 

Afbeeldingen met dank aan: Pixabay en Wikimedia.org

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *