Business & Business

Tegenwoordig werken bedrijven steeds meer samen. Ondanks dat dit niet altijd even efficiënt verloopt, aldus dit artikel op Nu.nl uit het najaar van 2016, is het zeker interesse. Toch denken ondernemers er vaak nog te licht over.

Samenwerking viert het hoogtij
De stijging van zzp’ers mag dan al groot zijn bij de Kamer van Koophandel, maar het aantal samenwerkingen ook. Dit kan overigens op verschillende manieren. Soms werk je projectmatig samen met een ander. Zo kan ik mij voorstellen dat een ondernemer in de culturele sector de samenwerking op zal zoeken met een marketeer om een bepaald project goed uit te voeren. Daarnaast zijn er ook verschillende mogelijkheden om als VOF verder te gaan en samen te ondernemen. Steeds vaker zien we overigens het collectief samenwerken aan arbeidsongeschiktheid in een broodfonds.
De redenen voor samenwerkingen kunnen uiteen lopen. Zelf werk ik samen voor het project Soundful Sunday samen met andere ondernemers en een stichting.
De reden waarom? “Alleen ga je snel, samen kom je ver.”
Een jamsessie faciliteren en de locatie regelen is een goede start, maar zorgen dat er een continu programma is en muzikaal het allemaal in orde is, zijn taken waar ik niet voldoende mee kan.

B4B
Als ik praat over samenwerkingen tussen ondernemers, noem ik het B4B. De term B2B kennen we allemaal wel; verkoop van bedrijven gericht aan bedrijven. Maar B4B richt zich op bedrijven die zich inzetten met en zodoende ook voor andere bedrijven. Zeker in een tijd dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen steeds vaker naar voren komt (en dat is een hele fijne ontwikkeling). Dit hoeft natuurlijk niet alleen met maatschappelijke organisaties en goede doelen maar elkaar ondersteunen is waardevol.
Maar mag ik wel een tip geven? Stel gezamenlijke doelen.
Meer dan eens wordt er gedacht dat een samenwerking automatisch tot allerlei voordelen leidt, maar net zoals bij fusies is er altijd een aanpassing in de organisatie en diens cultuur nodig. Het is noodzaak om hier ook naar te kijken bij een samenwerking. Dus neem de tijd voor de voorbereiding. Pak jullie eigen doelen en zorg voor een goed mengsel. Iets waar samen gefaseerd aan kan worden gewerkt. Vergeet ook niet dat dit ook tijd kost – zowel in de voorbereiding en de uitvoering. Hiermee voorkom je een boel gedoe binnen de samenwerking. Samenwerken is immers vaak ook een kwestie van een persoonlijke klik en relaties mogen best tijd kosten.

Als het goed is, kunnen jullie al werken met doelen. Zo niet of voor een opfrisser, kijk eens hier voor SMART doelen en controleer ook meteen met bijvoorbeeld de PDCA.

Zoals altijd… Zoveel mensen, zoveel wensen.
In het artikel dat ik aanhaalde in de intro staat ook duidelijk genoemd dat een persoonlijke klik de deal kan maken, maar ook breken. Het is nog even wachten tot er een relatietherapeut komt voor ondernemers. Of springt één van jullie hier op in?  We horen het graag!

 

Afbeelding van Pixabay.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *