Maak techniek sexy!

Dreigende krapte op de arbeidsmarkt aan ICT’ers en technici.

Ik wil namelijk een roze laptop!
Meisjes kiezen minder voor opleidingen en beroepen in bèta, techniek of ICT dan jongens. Toch hebben ze vaak wel talent voor bèta/technische vakken en presteren ze net zo goed als jongens. Met een groeiende economie zal ook de vraag naar technici en ICT’ers aantrekken. Hierdoor dreigt een krapte aan aanbod op de arbeidsmarkt. Indien Nederland haar positie als kenniseconomie op dit vlak wil handhaven zijn meisjes hard nodig. Ze zijn vaak creatiever in het bedenken van oplossingen en hebben een andere kijk op complexe vraagstukken. Hoe mooi zou het zijn als er een beter verdeling zou zijn van gender binnen deze beroepen?

Waar gaat het mis?
Zonder nu verder in te gaan op allerlei onderzoeken en cijfertjes wil ik eens de nuchtere praktijk belichten. Techniek is van oudsher een mannenwereld. Dat vertaalt zich in alles; de producten, werkomgeving, opleiding, oplossingen etc. Is dat een omgeving waarin de gemiddelde vrouw zich thuis voelt? Nee, helaas niet (natuurlijk, ik generaliseer).

Een voorbeeld
Ik ben hard toe aan een nieuwe laptop. Heerlijk, ik kan daar zo blij van worden, alles installeren, de voordelen van nieuwe technieken ontdekken. Zwijmel… Dat euforistische gevoel verdwijnt snel zodra ik in een winkel kom. Ik ga me natuurlijk eerst goed informeren. De laptop moet goed voelen, maar ook  goed uitzien. En daar gaat het al gruwelijk mis. Even voor de duidelijkheid, zodra ik een kleine € 1000,- ga uitgeven voor iets fantastisch, verwacht ik ook dat het er zo uitziet! Ik kwam onlangs in een winkel en had een lijstje met wensen aan technische specificaties. Een passende laptop was snel gevonden. De verkoper was in zijn nopjes, dit ging helemaal goed komen. Helaas voor hem zakte de moed hem snel in de schoenen, mijn toekomstig technisch maatje moet namelijk roze zijn. IK WIL EEN ROZE LAPTOP! En nee, ik plak er geen sticker op. Kom op zeg, duizend euro’s bedekken onder een sticker? En een ander niet geheel onbelangrijk issue: ik stelde technische vragen aan de verkoper en mijn man kreeg antwoord?! En laat die nou helemaal niks met computers hebben!

Word ik dus gehoord, gezien, begrepen? Word er over nagedacht wat vrouwen willen, worden voldoende vrouwen meegenomen in afwegingen en ontwikkelingen?

Lang verhaal kort: ik zoek nog steeds.
Het aanbod is voornamelijk zwart of wit. Waar vind ik dan een kleur die ik wil? Moet ik dan overstappen naar een Apple? Ik ben helaas geen fan van Apple. Maar die snappen het belang van de look & fel toch iets beter. Een iPhone bijvoorbeeld is in een mooie rosé kleur te krijgen, daar waar Samsung bijvoorbeeld het laat afweten. Nu ben ik echt heel erg blij hoor met mijn goudkleurige Samsung edge7, maar die rosé kleur van Apple had toch mijn voorkeur. Had een team waarin ook vrouwen werken hier wellicht andere keuzes gemaakt? Ik denk het wel. En nee, het gaat niet alleen om de looks, maar voor 50% van de doelgroep zijn ze wellicht wél van belang.

En dit is dus mijn punt: techniek is niet sexy. De producten, de opleidingen, de werkomgeving; vaak grauw, donker, stoffig en weinig kleurrijk. Eigenlijk alles wat met techniek te maken mist de female touch  (ja, ik generaliseer). Wij vrouwen zijn toch wat gevoeliger voor de omgeving en voor de look & feel.

Van de vrouwen die wel in de techniek gaan werken haakt een te groot percentage af zodra er kinderen komen. Ze gaan parttime werken of stoppen er helemaal mee. En dat kan anders.

Ben jij je als werkgever bewust van (on)mogelijkheden waar vrouwen mee geconfronteerd worden zodra ze de zorg van kinderen krijgen? Of wanneer ze plotseling mantelzorger worden? Hou jij hier als werkgever rekening mee? Is thuis werken een optie voor medewerkers? Is een aanpassing in werktijden bespreekbaar? Laat jij als werkgever zien dat je een vrouwvriendelijk beleid voert?  Is de werkomgeving ook een beetje roze?

Dus beste werkgever, ben jij naar ons op zoek? Wil jij ons graag als werknemer? Weet wat je te doen staat!

 Door Heidy Amory 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *