Verandering. Het begint bij jezelf.

Anno 2016: we leven in een wereld die in versneld tempo verandert. De old school managementstructuur is langzaam aan het uitsterven. We hebben een organisatiecultuur nodig die mee kan buigen met de voortdurend veranderende omstandigheden. Om mooie dingen te bereiken, dien je inzichten te hebben in jezelf en de wereld om je heen.

Mensen zijn gewoontedieren. Ze maken vaak onbewust keuzes en herhalen dingen die ze gewend zijn om te doen. Onze hersens zijn zo geprogrammeerd dat je op de automatische piloot handelt en verder niet na hoeft te denken over iedere handeling die je verricht. Stel je voor dat je iedere dag opnieuw je kortste route naar je werk zou moeten berekenen. Het is niet makkelijk om gewoontegedrag te doorbreken. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwjaarsvoornemens. Hoe lang houd je het vol?

Ken je het gedragsmodel van B.J. Fogg? Hij stelt in zijn model dat het gedrag pas kan ontstaan als er sprake is van een trigger, ability en motivation. Wanneer je bepaald gedrag vertoont, dient er sprake te zijn van de juiste motivatie. Je moet gemotiveerd zijn om het te doen. Ook moet je de mogelijkheid hebben om het te doen en er moet een trigger zijn om het te doen. Deze voorwaarden moeten tegelijkertijd aanwezig zijn, anders zal het gedrag niet veranderen.

Als je gewoontegedrag wilt doorbreken en bepaald gedrag wilt aanleren, dien je de trigger te herkennen. Als de motivatie hoog is en het is makkelijk uitvoerbaar, heb je alsnog een trigger nodig. Vaker wil je veel dingen doen, maar doe je het niet omdat je er simpelweg gewoon niet aan denkt. Een trigger kent veel vormen. Een wekker is een trigger, het zorgt ervoor dat je opstaat. Een bekeuring die je krijgt is ook een trigger, het zorgt ervoor dat je de volgende keer voorzichtiger rijdt.

Wil je iets bereiken, dan moet je gemotiveerd zijn. Er zijn verschillende manieren om je motivatie te vergroten.
1) Je krijgt plezier van iets wat je doet en daarom doe je het of je ontwijkt bepaalde dingen omdat het pijn gaat doen.
2) Dan heb je hoop: je kijkt vooruit en hoopt dat je bepaalde resultaten bereikt. Of angst: je bent bang om iets kwijt te raken.
3) Sociale acceptatie. Je wilt door anderen geaccepteerd worden. Sterker nog: je wilt niet door anderen afgewezen worden. Interessant voorbeeld, trouwens, is Facebook. Hier wordt heel erg ingespeeld op sociale acceptatie.

Als je niet de mogelijkheid hebt om het gedrag te veranderen, houdt het op. Je eerste stappen die je moet nemen moeten simpel zijn. Want hoe meer tijd en moeite het kost, hoe moeilijker het wordt. Ook dien je rekening te houden met timing, of het niet te veel tijd en geld gaat kosten, de inspanningen (mentaal of fysiek) die je gaat verrichten en noem maar op. Dat zijn allemaal dingen die het moeilijker maken om iets te gaan doen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *