Valkuilen van gratis kennis delen

Laatst gaf ik een presentatie. De persoon die de organisatie had geadviseerd om mij te boeken had al mijn blogs van de afgelopen jaren uitgeprint. Ze gebruikte het als boek en is door de tips uit mijn blogs op te volgen vaker en beter in de media gekomen. Ze is nooit een betalende klant geworden en had tot die tijd gratis kennis getankt. Doordat ze zo blij was met de informatie, zorgde ze echter wel voor veel mond-tot-mondreclame en uiteindelijk voor een presentatieopdracht. Gratis kennistankers leveren altijd wel iets op. Maar waar ligt de scheidingslijn tussen gratis kennis weggeven en iets terugvragen voor je kennis?

Personal brand
Mensen doen geen zaken met bedrijven maar met mensen. Je eigen personal brand is belangrijk. Met brand bedoel ik niet dat je van jezelf een fake merk moet maken. Wat ik wel bedoel is dat je jezelf zichtbaar moet maken. Als jij wilt dat potentiële klanten vaker contact met je gaan opnemen, is het belangrijk dat je drie ingrediënten van een sterk personal brand op orde hebt. Zichtbaarheid, geloofwaardigheid en vertrouwen.

Geloofwaardig profileren
Als je in de publiciteit komt, versterk je alle 3 de ingrediënten. Zichtbaarheid omdat je voor een groot publiek zichtbaar bent. Geloofwaardigheid omdat je op jouw vakgebied je hoofd boven het maaiveld durft uit te steken. En vertrouwen omdat je een podium in de media krijgt. Je doet er kennelijk toe, want je krijgt aandacht in de media. Ook door in je blogs tips en je kennis te delen bouw je aan je eigen personal brand.

Kennis in ruil voor bereik
Structureel gratis je kennis met een groot publiek delen, betekent niet dat je potentiële klanten alleen gratis kennis gaan tanken en je verder niets terug geven. Een aantal lezers zullen inderdaad nooit klant worden en gratis van je tips profiteren. Dat zijn echter mensen die ook geen klant waren geworden als je je kennis niet had gedeeld. Er is een kans dat deze gratis kennistankers wel over je praten en uiteindelijk voor meerdere nieuwe klanten zorgen. Jij geeft ze gratis jouw kennis. Hierdoor doen ze graag iets voor je terug en zijn ze eerder geneigd om je aan te bevelen bij anderen dan wanneer je je kennis niet had gedeeld.

Exclusieve aandacht
Het gratis delen van tips en je kennis via blogs en social media zie ik als een prettige manier om te laten zien wie ik ben en wat ik kan bieden. Daarnaast voelt het goed om mensen op deze laagdrempelige manier verder te helpen.

Mensen die geen VIP-abonnement op Vakerindemedia.nl hebben en wel gratis antwoord op hun vragen willen hebben, verwijs ik door naar mijn Facebookgroep of naar de laagdrempelige Rond de Tafel-sessies. Ik beantwoord daar graag vragen, zodat alle deelnemers profiteren van de antwoorden die ik geef. Willen mensen toch 1-op-1 advies, zonder dat anderen meekijken? Dan vind ik het niet meer dan logisch om daar een vergoeding voor te vragen.

Geen budget voor sprekers
Een Gooise gemeente had vorig jaar rond Internationale Vrouwendag een evenement georganiseerd met vrouwelijke sprekers. Het thema was zichtbaarheid en de economische zelfstandigheid van vrouwen. Ik werd gevraagd om een presentatie over de zichtbaarheid van vrouwen in de media te geven en aansluitend een debat te leiden. De organisatie had in de berekening geen budget voor de sprekers meegenomen. De sprekers werd voorgehouden dat het een mooie kans was om veel mensen te bereiken. Dat moest voor de sprekers voldoende beloning zijn.

Boeken is betalen
In zo’n presentatie en het leiden van het debat zit voorbereidingstijd. Daarnaast deel je waardevolle content die je in vele jaren hebt opgebouwd, waar je tijd in hebt geïnvesteerd en waar je expliciet voor gevraagd wordt. Op aanvraag deel je kennis met deelnemers van de organisatie die jou boekt. De organisatie zei de economische positie van vrouwen belangrijk te vinden, maar probeerde vrouwelijke sprekers zonder vergoeding te laten werken. Ik heb aangegeven dat ik dat de wereld op zijn kop vond. Zo hadden ze er nog niet naar gekeken.

Duidelijke tariefafspraken
Gratis presenteren doe ik nooit. Stichtingen, netwerken en verenigingen kom ik wel tegemoet. Zij betalen veertig procent van mijn standaardtarief.
Gratis kennis delen op eigen initiatief is een mooie investering in je eigen zichtbaarheid. Zodra iemand om jouw tijd en kennis vraagt met als doel om zelf vooruit te komen, heb je alle recht om een goede vergoeding te vragen.

Ga niet rommelen met je tarieven, maar maak heldere afspraken met jezelf. Als je werkt met laagdrempelige alternatieven, zorg dan wel dat deze onder de streep ook voor jou de tijdsinvestering waard zijn. Gratis kennis delen is een kans om je stevig te profileren. Duidelijke tariefafspraken met jezelf is de voorwaarde om je profilering te kunnen verzilveren.

Janneke van HeugtenZichtbaarheid, geloofwaardigheid en ook vertrouwen. Het groeit als je als deskundige je stem laat horen in de media. Neem jij morgen 5 minuten de tijd om de krantenkoppen te screenen? In 2007 heeft ze het 1e PR bureau voor vrouwelijke ondernemers opgezet.
Vakerindemedia.nl is opgezet om de aanwezigheid van mannen en vrouwen in de media gelijkwaardig te maken. Het mediaplatform waarbij journalisten en redacties met een zoekvraag in contact gebracht worden met deskundigen die de redactionele vraag kunnen beantwoorden. Op VIDM.nl kunnen journalisten zien welke deskundigen er buiten de `usual suspects` beschikbaar zijn voor reportages, interviews en andere redactionele en inhoudelijke bijdragen. Met als uiteindelijk doel: een realistisch en veelzijdig beeld van onze maatschappij in de media.

foto’s via flickr.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *