Social Media en de kracht van teamwork

TeamworkNatuurlijk, indien je grote budgetten ter beschikking hebt en ook nog een aparte marketingafdeling, dan is het creëren van online bekendheid geen probleem. Maar wat als je die budgetten niet ter beschikking hebt? Hoe kom je dan toch in beeld? In mijn vorige blogs heb ik al geschreven over de Know, Like & Trust factor. Die zijn belangrijk. Maar je hebt nog meer nodig nl. engagement & interactie.
Deze kun je verdienen.

Hoe doe je dat?

Onder andere door de persoon of de personen achter jouw organisatie zichtbaar te maken. Wees transparant. Zodra ik een persoonlijk bericht op één van mijn pagina’s zet, heb ik een veel groter bereik. Deel ik kennis over mijn vakgebied, dan krijg ik nauwelijks een reactie. Geen reacties betekend dus, geen groot bereik.

webBe Personal!

Plaats eens een foto, gemaakt tijdens een vergadering of maak eens een leuke video en laat zien wat je aan het doen bent. En vergeet vooral niet af en toe humor toe te voegen. Of nog beter, vraag eens online om hulp of advies. Grote kans dat de statistieken omhoog schieten. Elke like, share of comment heeft een (digitale) waarde. Doe er je voordeel mee.

Een Social Media bewust team is enorm krachtig. Iedere werknemer of samenwerkingspartner heeft een persoonlijk netwerk. Lukt het je om hen ook te stimuleren om de berichten van de bedrijfspagina te liken, sharen of commenten, dan genereer je heel eenvoudig een aanzienlijk groter bereik. Moeten ze alle berichten voorzien van een click? Mag je dit verplichten? Nee natuurlijk niet! Passie en echtheid, dat maakt het succes. Je kunt wel een omgeving creëren waarbij medewerkers met plezier de bedrijfscultuur of berichten delen. Het is aan te raden om vooraf een Social Media strategie te bepalen. Goed overleg en afspraken hierover maken is erg belangrijk. Wanneer je je medewerkers op de vingers gaat kijken en overal commentaar op gaat geven, zal dit waarschijnlijk averechts werken. Dan is het immers voor de medewerkers beter om helemaal niks te doen. In  een strakke hiërarchische bedrijfscultuur gaat dit waarschijnlijk niet werken. Veel meer van belang is begeleiding, advies, ondersteuning en onderling overleg.


Be a coach!

foutjeNatuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt, maak dat bespreekbaar. Fouten maken we allemaal. Het is van belang dat iedereen weet hoe ze de Social Media kanalen die je wilt inzetten begrijpt. Belangrijk zijn dan ook de persoonlijke profielen. Besteed eens naast, veel aandacht voor je website, ook aandacht aan de profielen van je medewerkers.
Weet jij hen te overtuigen om medemarketeer van je bedrijf te worden, dan heb je al een wereld gewonnen. Meer dan ooit zijn je medewerkers, maar ook klanten en samenwerkingspartners, het reclamebordje voor je bedrijf.

Heidfoto Heidyy Amory heeft zich gespecialiseerd in online branding voor de kleine ondernemer en Maatschappelijke Organisaties. Ze is mede ontwikkelaar en initiator van het digitale platform Maatschappelijk Netwerk Limburg. Door te investeren in basiskennis en vaardigheden ben je als ondernemer in staat jouw eigen Social Media kanalen te onderhouden. Hierdoor heb je de mogelijkheid om in te spelen op actualiteiten en weet je jezelf op een professionele eenduidige wijze te profileren.

foto via Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *