Simpele basistips voor Social Media Branding

Death_to_stock_photography_weekend_work (2 of 10)Heidy Amory juli 2015 @amoryea
Je bent gestart met jouw eigen bedrijf en wat komt er dan op je af? Onder andere promotie van het merk JIJ. En dat is voor velen best lastig. Vaak ben je niet gewend om jezelf te profileren. Het voelt niet goed, moet je nu echt laten zien wie je bent en vertellen waar je goed in bent? JA, wen er maar aan, niet altijd leuk, maar wel noodzakelijk, het is niet anders. Jouw product, hoe goed het ook is, verkoopt zich doorgaans niet vanzelf. Het is aan te raden jezelf te etaleren en bij voorkeur vaak, denk maar niet dat iedereen zomaar ziet wat jij post, daar moet je heel veel moeite voor doen. Maar goed ook, anders had ik geen werk.
GELOOF IN JEZELF, JE KAN HET! Denk succesvol, communiceer succesvol. Als jij het gelooft, geloven anderen het ook.

Waar moet je beginnen?

Met basiskennis. Social Media gaat voor jou werken als je zelf weet hoe het werkt. Je hebt waarschijnlijk de eerste jaren niet de middelen om Social Media door iemand anders te laten onderhouden. Ik ben aan de slag gegaan met een stappenplan. Ik ben eerst gaan pionieren op de diverse accounts. Vervolgens heb ik naar mijn concurrenten gekeken. Zo ben ik stapje voor stapje verder gekomen. Je hoeft niet meteen een professional te zijn, het is vaak de kwaliteit en authenticiteit die waardevol is. Doordat jouw toekomstige klant je gaat zien en herkennen weet hij wat jij te bieden hebt. Zichtbaarheid! Je werkt dus eerst aan de KNOW FACTOR.

Daar heb je helemaal geen tijd voor?

Dan probeer tijd te maken, je hebt er weinig aan als je een prachtig product/advies hebt en niemand weet dat. Het is erg belangrijk dat je een goed netwerk hebt. Waar moet je dan op letten?

Zorg dat je een groot en divers netwerk hebt, kwantitatief én kwalitatief. Zo kan een secretaresse van een groot bedrijf erg waardevol zijn, grote kans dat die eerder met je linkt dan de CEO. Een warm netwerk is ook erg belangrijk, heb je een vraag, kom je er zelf even niet uit, dan is het wel zo fijn als je iemand om raad kan vragen. Help zelf ook, dan wordt je ook geholpen. Het lijkt best veel op het echte leven, toch?

doel

Het STAPPENPLAN

1 Doel, wat wil je bereiken met Social Media?
2 Doelgroep, wie is jouw doelgroep & op welke Social Media kanalen is deze actief?
3 Bouw een groot kwalitatief én kwantitatief (divers) netwerk.
4 Investeer in basiskennis, op internet is genoeg informatie te vinden.
5 Maak jezelf eenduidig en op meerdere Social Media kanalen zichtbaar.
6 Ben (inter)actief, like & share. Vooral ook berichten van anderen.
7 Deel relevante informatie over jouw vakgebied.

En durf je het aan dan:

8 Maak zelf content
9 Pitch YOURSELF

De volgende keer ga ik verder met het stappenplan.

Heidfoto Heidyy Amory heeft zich gespecialiseerd in online branding voor de kleine ondernemer en Maatschappelijke Organisaties. Ze is mede ontwikkelaar en initiator van het digitale platform Maatschappelijk Netwerk Limburg.
Door te investeren in basiskennis en vaardigheden ben je als ondernemer in staat jouw eigen Social Media kanalen te onderhouden. Hierdoor heb je de mogelijkheid om in te spelen op actualite
iten en weet je jezelf op een professionele eenduidige wijze te profileren

bure-amory
Betaal sociaal met een like & share dan komen er meer.

foto’s via deathtothestock

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *